Betoonist võlutud. Ehitusinsener August Komendant

Aasta: 2022
Tellija: Eesti Arhitektuurimuuseum
Kirjastaja: Eesti Arhitektuurimuuseum (eestikeelne); Birkhäuser Verlag ja Eesti Arhitektuurimuuseum (ingliskeelne)
Koostaja: Carl-Dag Lige
Tõlkijad: Epp Aareleid, Kai Aareleid, Kerli Linnat, Tiit Masso
Keeletoimetajad: Mari Klein, Kerli Linnat
Konsulteeriv insener: Tiit Masso
Trükikoda: Printon
ISBN 978-9916-9638-3-8
Lehekülgi: 432, kõvakaaneline
Formaat: 220 × 285 mm
Sisupaber: Pergraphica Rough Natural 100 g, 
Galerie Art Gloss 150 g
Kaanekatte materjal: Keaykolour Lichen,
ümbrispaber Keaykolour Indian Yellow
Eeslehed: Gmund Colors Matt nr.45 200 g
Järeltöötlus: õmmeldud liimköide, foolio trükk ümbrispaberil, hallid kaptaalid

August Komendant on Paide lähedalt pärit Eesti-Ameerika ehitusinsener. „Betoonist võlutud. Ehitusinsener August Komendant“ on esimene põhjalikum sissevaade August Komendandi (1906–1992) pärandisse. Raamat koos samanimelise näitusega, mida eksponeeriti esmakordselt Eesti Arhitektuurimuuseumis (2020), annab ülevaate Komendandi pikast karjäärist 1930. kuni 1980. aastateni. 

Raamatu üks olulisemaid eesmärke on ehitusinseneeria tutvustamine ja populariseerimine nooremate põlvkondade seas, aga ka laiemalt. Ülevaade ­August Komendandi karjäärist ja koostööst mitmete maailma tipparhitektidega toob lugejani arusaamise, et ime sünniks ei piisa pelgalt tabelarvutustest ja eelarveprognoosist, vaid et selleks on vaja ka tugevat loomingulist tõuget. Komendandi teadmised ja oskused olid sillaks arhitektuuri ja teaduse vahel ning ta kasutas neid sedavõrd eriilmeliste hoonete kavandamiseks nagu Kadrioru staadioni tribüün Tallinnas (arhitekt Elmar Lohk, 1938), Habitat ’67 eksperimentaalne kortermaja Kanadas Montréalis (Moshe Safdie, 1967), Sher-e-Bangla Nagar, Bangladeshi pealinnas, Dhakas (Louis I. Kahn, 1963–1982) ja Kimbelli kunstimuuseum USA-s Texases Fort Worthis (Louis I. Kahn, 1972).

Raamat on välja antud eesti ja inglise keeles. Ingliskeelne raamat valmis arhitektuurikirjastuse Birkhäuser Verlag ja Eesti Arhitektuurimuuseumi koostöös. Raamatut saab tellida Eesti Arhitektuurimuuseumi muuseumipoest ja e-poest, Birkhäuseri e-poest või suurematest raamatukauplustest. 

20220703_fotoMarjeEelma_0201_est-kaas-3
20220703_fotoMarjeEelma_0003
20220703_fotoMarjeEelma_0010
20220703_fotoMarjeEelma_0047

Raamatu kujundamisel ning tehnilisel teostamisel võtsime eesmärgiks saavutada silmapaistev, sõbralik ja kutsuv vorm, mis on teostatud parimaid trükitehnoloogilisi võimalusi kasutades. 

Raamatu sisus on kasutatud kahte erinevat paberit. Esseede ja intervjuude, eluloo ning registrite plokid on trükitud Pergraphica Rough Natural paberile. Ülevaade August Komendandi osalusel valminud projektidest ning Eesti Arhitektuurimuuseumis toimunud näitusest on trükitud Galerie Art Gloss paberile, et esitleda neid väärikamalt ning pidulikumalt. Kahe erineva sisupaberi kasutamine annab teosele huvitava rütmi ning loob erinevate sisuplokkidega haakuva meeleolu. Pergraphica Rough Natural on katmata kreemika tooniga paber, mis sobib väga hästi pikkade tekstidega tutvumiseks. Galerie Art Gloss tõstab esile värvid ja võimaldab meeldivalt kontrastset trükki.

Kogu raamatu sisu on trükitud Eestis teenimatult vähe kasutatud UV-kuivatusega trükimasinas, mis kuivatab trükivärvi koheselt. Värv ei imbu kuivamise käigus paberikiudude vahele vaid jääb paberi pinnale. Tulemuseks on teravamad kujutised ning värvikiht mõjub intensiivsemalt. Ka kontrast on parem kui tavalises trükiprotsessis. Üle 500 illustratsiooni, foto ja joonise on visuaalselt nauditavad ning selgelt loetavad. Märkimisväärset rolli mängib täpne ja teadlik fotode trükiettevalmistus.

20211128_fotoMarjeEelma_0030
20220703_fotoMarjeEelma_0004
20220703_fotoMarjeEelma_0005
20220703_fotoMarjeEelma_0007
20220703_fotoMarjeEelma_0008
20220703_fotoMarjeEelma_0025-1
20220703_fotoMarjeEelma_0040
20220703_fotoMarjeEelma_0041
20220703_fotoMarjeEelma_0066
20220703_fotoMarjeEelma_0070
20220703_fotoMarjeEelma_0037
20220703_fotoMarjeEelma_0039
20220703_fotoMarjeEelma_0054
20220703_fotoMarjeEelma_0080
20220703_fotoMarjeEelma_0083
20220703_fotoMarjeEelma_0081
20220703_fotoMarjeEelma_0082
20220703_fotoMarjeEelma_0093
20220703_fotoMarjeEelma_0095
20220703_fotoMarjeEelma_0058
20220703_fotoMarjeEelma_0096
20220703_fotoMarjeEelma_0097
20220703_fotoMarjeEelma_0062
20220703_fotoMarjeEelma_0122
20220703_fotoMarjeEelma_0126
20220703_fotoMarjeEelma_0124
20220703_fotoMarjeEelma_0125
20220703_fotoMarjeEelma_0127
20220703_fotoMarjeEelma_0131
20220703_fotoMarjeEelma_0067
20220703_fotoMarjeEelma_0134
20220703_fotoMarjeEelma_0135
20220703_fotoMarjeEelma_0136
20220703_fotoMarjeEelma_0138
20220703_fotoMarjeEelma_0145
20220703_fotoMarjeEelma_0069
20220703_fotoMarjeEelma_0146-1
20220703_fotoMarjeEelma_0147-1
20220703_fotoMarjeEelma_0148-1
20220703_fotoMarjeEelma_0150-1
20220703_fotoMarjeEelma_0002